Wednesday 24 October 2012

DEFTECH ARMORED VEHICLE 8 X 8 (AV8) MALAYSIA TERCANGGIH DI DUNIA ?

   Deftech AV8 PARS    
Assalammu'alaikum w.b.t. Sebelum ini,banyak pihak tidak bersetuju dengan projek AV8 disebabkan kos untuk mengeluarkan kereta perisai ini terlalu tinggi iaitu mencecah RM8 Billion . 

"The Malaysian Ministry of Defence signed a letter of intent with DRB-Hicom Defence Technologies (Deftech) in April 2010 for 257 indigenous armoured vehicles called AV8. The AV8 is based on PARS vehicles. The contract was eventually signed in 2011 with an overall project budget of $2.5bn. Deliveries are scheduled to take place between 2012 and 2018. " - Army-Technology.com

Kontroversi semakin hangat apabila kerajaan mengumumkan projek ini hanya melibatkan pembinaan 257 buah AV8 dengan peruntukan sebanyak itu . Namun , adakah anda tahu faktor yang menyebabkan kos projek ini begitu tinggi ?







Adakah anda tahu bahawa sebaik sahaja pengoperasian PARS AV8 ini , sistem AV8 ini akan diintegrasikan bersama sistem 'Future Soldier' ? "Future Soldier bakal menjadi tunjang Tentera Darat dan setiap anggota akan dibekalkan dengan sistem lengkap," tegas Panglima Tentera Darat . 

AV8 jika dioperasikan kelak akan menjadi salah satu kenderaan berperisai 8 X 8 tercanggih di dunia .

Menurut sumber , prototaip kereta perisai ini sudah ada cuma perlu masa dan ruang untuk dipertontonkan kepada umum . Jangan sekali-kali menyamakan Deftech AV8 Malaysia dengan FNSS PARS Turki mahupun mengatakan AV8 yang dibangunkan adalah versi Malaysia . 

Penulis difahamkan AV8 kita tidak sama langsung dengan 'specs' AV8 Turki . AV8 yang dibangunkan Deftech adalah lebih lebar,panjang,tinggi,selesa,canggih dan dibangunkan bersama 'armorplate' tambahan . Firma FNSS dari Turki hanya mengajar kita cara pembuatan kereta perisai ini berasaskan model PARS mereka .






Jenis turet yang akan dipasang pada AV8 belum muktamad dan dikatakan melibatkan lebih dari satu variasi . Firma terlibat seperti FNSS,Oto Melara dan Denel.Pihak Oto Melara sebelum ini telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan Genting Etika Sdn. Bhd. bagi membekalkan sistem persenjataan meriam untuk projek kapal SGPV/LCS . 

Pihak FNSS juga sebelum ini telah membekalkan turet Bushmaster berkaliber 30mm yang dipasang pada kereta perisai ACV-300 Adnan .


FNSS Pars Turki dalam sesi uji nilai di Malaysia
  





         >   Future Soldier of Malaysian Army    

DEFTECH MEMBANGUNKAN AV8 BERASASKAN KONSEP/BASED ON FNSS PARS TURKI 


Demonstrasi FNSS PARS di UAE pada tahun 2008 .


   PARS 8x8 armoured vehicle design   

The baseline PARS 8x8 vehicle has a hull consisting of a steel armour.
The driver and commander are seated in a cockpit at the front of the vehicle. Each has a single-piece roof hatch that opens to the side. Both have access to flat-panel displays, on which all relevant information is shown.
The seating arrangement depends on the role but the troops are normally seated on individual seats down each side of the hull facing inwards. These shock-absorbing seats are fitted with five-point seatbelts as standard. A large ramp fitted at the rear section will be used for entry and exit of troops.
The modular design of the PARS will incorporate external turrets or weapon stations depending on user requirements. It could be a one or two-man turret or a remotely operated weapon station.  
To allow for PARS to be rapidly reconfigured for different operational roles, all members of the PARS family have removable roofing so that they can be quickly converted for a wide range of specialist roles. - Army-Technology.com


Perisai perlindungan pada PARS juga dibina untuk menangkis ledakan periuk api,IED, serangan balistik dan turut dilengkapi 'overhead protection'.

PARS boleh mencapai kelajuan atas jalan (on road) maksimum 100km/j dan kelajuan minimum sehingga 3km/j semasa muslihat kelajuan rendah. Kenderaan itu juga boleh menyeberangi sungai,tasik dan paya dalam dengan kelajuan 8km/j berpandukan pilihan hydrojets yang ditawarkan .

They can be easily transported in air by the C-130 (PARS 6x6), A400, C-17 and C-5 Galaxy. - Army-Technology.com


PARS 8X8 turut dilengkapi dengan 133kN 'self recovery hydraulic
winch' dan kawalan 8 roda 'steerable' dan 'durable' menggunakan
teknologi 'suspension termaju dari kelasnya .

No comments:

Post a Comment