Wednesday 27 March 2013

SEJARAH HITAM DI LAHAD DATU + JOINT OPERATION + MENGIMBAS PENGORBANAN WIRA NEGARA

  ' BUKAN MIMPI '  
Assalammu'alaikum dan Salam 1Malaysia ,
Seperti tidak ada muqaddimah , negara tiba-tiba digemparkan dengan 'peperangan' yang melanda Lahad Datu , Sabah . Sebelum ini , kita mungkin menyaksikan ketidakstabilan / peperangan yang melanda negara - negara lain misalnya di Syria , Libya , Afghanistan dan yang terkini Mesir . Namun  hari ini peristiwa sedemikian benar-benar bertempat di tanah air tercinta , Malaysia .

Dentuman peluru memecah keheningan suasana sekitar Lahad Datu tanpa henti . Sebelum mengulas lanjut , eloklah kita memahami dahulu kronologi pencerobohan 'pengganas' Sulu ke Sabah .




    KRONOLOGI PENCEROBOHAN PENGGANAS SULU 2013    
_______________________________________________________

12 FEBRUARI 2013
Sekumpulan warga asing lengkap bersenjata menceroboh Lahad Datu , Sabah . Kampung Tanduo , Tanjung Labian ditawan . Pasukan keselamatan dikerah mengepung perimeter kawasan tersebut .
13 FEBRUARI 2013
Kumpulan penceroboh menuntut dua perkara daripada kerajaan Malaysia , iaitu ; mengiktiraf mereka sebagai Tentera DiRaja Kesultanan Sulu dan tidak menghantar pulang penduduk tempatan berketurunan Sulu ke tempat asal mereka .
14 FEBRUARI 2013
Rundingan masih dijalankan . Penduduk setempat diarahkan berpindah .
15 FEBRUARI 2013
Rundingan dengan kumpulan penceroboh positif dan akan diselesaikan dalam masa terdekat sebelum mereka dihantar pulang .
16 FEBRUARI 2013
Rundingan ditamatkan dan kumpulan berkenaan disahkan akan dihantar pulang pada bila-bila masa .
VAT 69 ( Special Forces )
17 FEBRUARI 2013
Kumpulan berkenaan setuju diusir , tetapi meminta untuk bertemu 'individu tertentu' .
18 FEBRUARI 2013
Kerajaan mengesahkan mereka bukan militan / pengganas .
19 FEBRUARI 2013
Kumpulan berkenaan diberi peluang sehingga 22 Februari untuk meninggalkan Malaysia . Kerajaan Malaysia berhubung dengan kerajaan Filipina melalui Wisma Putra .

22 FEBRUARI 2013
Tarikh akhir kumpulan itu meninggalkan Malaysia tamat . Kerajaan Filipina menghantar sebuah kapal dalam misi kemanusiaan untuk membawa pulang kumpulan penceroboh . Kapal dengan nombor AT296 , belayar dari Bongau , Tawi-Tawi ke perkampungan Tanduo di Lahad Datu dan berlabuh di tepi pantai .
23 FEBRUARI 2013
Kerajaan Filipina memohon tempoh usir dilanjutkan sehingga Selasa , 26 Februari .
26 FEBRUARI 2013
Polis selesai dan tamat rundingan . Pasukan keselamatan bersiap sedia menggempur kumpulan penceroboh .
27 FEBRUARI 2013
Malaysia tidak benarkan campur tangan luar dalam penyelesaian isu pencerobohan ini . Kesultanan Sulu memberi kata putus anggotanya tidak akan meninggalkan Lahad Datu dan bersedia menghadapi apa jua tindakan .
28 FEBRUARI 2013
Pegawai kanan Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro ( Moro National Liberation Front - MNLF ) menafikan laporan anggotanya bersedia menyokong pengikut Kesultanan Sulu yang berada di Lahad Datu . Kerajaan Filipina menjalankan siasatan mengesan sumber kewangan pengikut Jamalul Kiram III yang menceroboh Sabah .
_________________________________________________

Pencerobohan ini pada awalnya dianggap biasa dan tidak membawa implikasi yang lebih besar . Malah , penduduk tempatan di sekitar kawasan yang diceroboh menjalani rutin harian seperti biasa .

SEHINGGALAH  pada   1 MAC 2013   , 2 orang anggota VAT 69 (Very Able Trooper) maut terkena hamburan peluru yang dilepaskan 'penceroboh' Sulu . Kehilangan 2 nyawa anggota keselamatan tersebut memberi kesan yang mendalam kepada negara terutamanya pemimpin dan keluarga si mangsa kerana objektif ingin mengelakkan pertumpahan darah telah gagal .

Ancaman kini dilihat amat serius . Langkah drastik diatur pemimpin tertinggi ATM dan PDRM . Penceroboh jelas tidak menghargai usaha rundingan kerajaan dan laluan untuk mereka balik ke tanah air tanpa dikenakan sebarang tindakan undang-undang .



Yang paling sadisnya , pengganas menggunakan taktik kotor dan pengecut mereka . Sikap keji ini mereka tonjolkan apabila mereka berpura-pura mengibarkan bendera putih seakan-akan ingin menyerah kalah . Secara asasnya , orang Melayu amat terkenal dengan budi pekerti mulia dan sikap tolak ansurnya .

Namun , sebaik sahaja   Inspektor Zulkifli Bin Mamat   yang bangun dari posisi bertahan , dia ditembak tepat di kepala dan Allahyarham terus rebah ke tanah . 

  Koperal Sabarudin Bin Daud   yang bangun dari posisinya cuba membantu turut terkena tembakan penembak tepat pengganas Sulu . Kedua-dua pejuang ini syahid mempertahankan kedaulatan negara .

Pertempuran yang bertempat di Kampung Tanduo itu turut menyebabkan tiga anggota keselamatan lain cedera . 12 orang pengganas berjaya ditembak mati .

Pada masa sama , pemimpin negara Datuk Seri Najib Tun Razak mengeluarkan perintah ulungnya , "hapuskan mereka" . Kerjasama erat PAT dengan Ketua Polis Negara dijangka bakal menyaksikan pelaksanaan 'Joint Operation' (operasi bersama) .

Tan Sri Ismail Omar dan Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin ,
 menerajui kepimpinan tertinggi agensi keselamatan negara +
nadi utama penggerak benteng kedaulatan negara tercinta .


Situasi semakin genting pada   2 MAC 2013   . Enam anggota polis terkorban dalam pertempuran di perkampungan air Kampung Sri Jaya , Simunul , Semporna .

Kehadiran anggota polis dari Special Branch (Caw. Khas) berpakaian tidak formal seakan sudah dapat dihidu pengganas . Dipercayai terdapat tali barut dari kalangan warga tempatan . Laluan atas air yang diperbuat dari papan menghadkan pergerakan anggota polis ini .

Pengganas melepaskan tembakan bertalu-talu dari arah belakang menyebabkan anggota polis tersebut terkepung dan tidak menemui jalan keluar . Tidak cukup dengan itu , anggota polis yang sudah nyawa-nyawa ikan termasuk yang masih hidup diseksa dan dianiaya .


Ada di antara anggota keselamatan yang dicungkil biji matanya dengan objek tajam , ditetak berkali-kali dengan parang , dibelah dada dan dikeluarkan segala organ dalamannya , diceraikan kepala dari tubuh badan dan bercaman lagi perbuatan keji pengganas Sulu . JELAS MEREKA SUDAH BERTINDAK DI LUAR BATAS KEMANUSIAAN .


Pertempuran di perkampungan air Sri Jaya menjadikan jumlah keseluruhan anggota keselamatan terkorban sebanyak 8 orang .





Pasukan Unit Tindak Khas (kiri) dan PGA melakukan
tinjauan pembersihan di Kampung Sri Jaya , Simunul

Tanggal   3 MAC 2013   , pasukan bantuan tiba mengeluarkan mayat anggota polis yang dibunuh kejam pengganas Sulu , bersama 19 anggota yang terperangkap di perkampungan air tersebut . Sekali lagi rakyat Malaysia berdukacita dengan pemergian 6 lagi perwira negara .

  4 MAC 2013  , PDRM mengeluarkan senarai nama enam anggota yang terkorban di Semporna , Sabah .


  'MALAYSIA MELAKUKAN SERANGAN BALAS '  


Tepat pada pukul 7.00 pagi   5 MAC 2013   , kedengaran enjin supersonik pesawat pejuang terbang rendah memecah keheningan langit biru di ruang udara Kampung Tanduo .  Penduduk sekitar ada yang panik .

Malaysia mengarahkan serangan ke atas Kampung Tanduo yang pada ketika itu menjadi markas utama pengganas menggunakan pesawat-pesawat pejuang TUDM setelah usaha Malaysia yang ingin mengelakkan pertumpahan darah gagal .

3 buah F/A-18D Hornet bertindak menggugurkan bom pintar panduan laser Paveway II manakala 5 buah BAE Hawk Mk.208  bertindak menggugurkan bom tanpa panduan 500-1500lb . Kawasan sasaran meliputi kawasan seluas 4km persegi di samping 10km persegi yang dikhaskan sebagai kawasan penampan / selamat .




'Air-strike' ini hanya sebagai 'muqaddimah' pertempuran yang ingin dipamerkan Malaysia . Serangan udara ini turut disusuli dengan bedilan bertalu-talu mortar 81mm yang diselia anggota Tentera Darat Malaysia . Mortar yang menghujani perimeter sasaran bertujuan menghapuskan pengganas yang masih berkubu di samping menghalau mereka keluar dari kawasan kepungan .



Serangan diteruskan lagi dengan kemaraan lebih 1000+ pegawai dan anggota melibatkan pasukan khas seperti Gerup Gerak Khas (GGK) , VAT 69 , Briged 10 PARA , PGA dan lain-lain . Formasi ini turut dibantu dengan kemaraan 4 buah kereta perisai Condor APC .




Menurut blogger pertahanan Military of Malaysia , serangan pesawat-pesawat pejuang ini lebih kepada 'Power Projection' oleh Malaysia kepada negara jiran padah apabila kita hilang sabar dan menunjukkan kemampuan bajet operasi pertahanan negara dalam situasi kecemasan .





KENAPA TIDAK BEDIL GUNA PELANCAR ROKET ASTROS II ?

Baiklah . Soalan ini sebenarnya ditujukan oleh salah seorang rakan penulis yang masih baru dalam dunia pertahanan ( umur 14-16 ) . Dengan ilmu ketenteraaan yang amat cetek , saya cuba beri jawapan yang relevan dan boleh diterima dek  akal .



Astros II Multi-Lauch Rocket System
Umum mengetahui , sebelum sesebuah kawasan ditanda untuk dibom , ia perlu bersih dari sebarang populasi yang terdiri daripada penduduk awam / sekutu . Kemudian , perlu menerima mandat dari pihak atasan dan fikir perspektif negara luar terhadap Malaysia sekiranya serangan dilakukan .

Seterusnya , kawasan penampan sekurangnya 10km persegi perlu diwujudkan sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya peluru tersasar .



Astros II bercirikan penembakan projektil berat dengan 'warhead' HE (high-explosive) yang mampu meratakan sesebuah kawasan dengan rakusnya . Malah , pemerintah tertinggi tentera juga tidak ingin menanggung risiko  sekiranya penembakan kurang 'accurate' dan jatuh di luar kawasan sasaran atau penampan . Maka , menggugurkan bom panduan laser atau projektil seumpamanya lebih relevan , selamat dan efektif .

Rakan-rakan pembaca yang saya fikir lebih arif dialu-alukan berkongsikan pendapat di ruangan komen . T.K.


   >     ' PENGGANAS DIDUKUNG KUASA ASING ? '  



Datuk Seri Zaini Mohamad Said :
" Usaha untuk menggulingkan kerajaan termasuk di Malaysia memang sudah lama berlaku dan ketika ini , gerakan itu banyak berselindung di sebalik NGO dibiayai dana asing . Saya sendiri mengaku pernah menerima risalah dari NGO tertentu memberikan panduan bagaimana menjatuhkan kerajaan dan perkara itu tidak boleh dipandang remeh . "



Bekas Panglima Markas Medan TD , Datuk Seri Zaini Mohamad Said yakin penceroboh didukung kuasa asing yang berniat menghuru-harakan negara bagi kepentingan tertentu .


Beliau yang digelar Panglima Sauk susulan kejayaan menumpaskan kumpulan Al-Maunah di Bukit Jenalik , Sauk , Perak pada tahun 2000 berkata berdasarkan pengalaman 26 tahunnya dalam Pasukan Gerak Khas ATM , pasukan penceroboh itu memang dilatih dan diberi perlindungan oleh kuasa luar yang menjurus kepada campur tangan pihak tertentu .


"FIKIRKAN SECARA LOGIK ! Mengapa berlaku ketika Malaysia sedang bersiap menghadapi Pilihan Raya ? Kenapa mereka tidak melakukannya sebelum ini atau selepas PR ? Kedua , dari mana mereka dapat sumber kewangan cukup banyak untuk masuk ke Sabah ?"

"Secara asasnya , mereka (penceroboh) cukup miskin , hidup susah . Bagaimana nak tanggung kos sewa / beli bot laju untuk mengangkut lebih 200 orang ke perairan negara ?"

"Saya sendiri dilatih di Amerika Syarikat dalam bidang perang gerila , sabotaj dan letupan . Pergerakan mereka memang menyamai corak latihan ala Amerika , mahir taktik perang gerila dan susah nak lawan." jelas Datuk Seri Zaini lagi .




Datuk Seri Anifah Aman ,
Menteri Luar Negeri 


" Turut berkemungkinan kepimpinan DS Najib , kestabilan dan kejayaan Malaysia yang telah dikecapi sekian lama dicemburui pihak / negara tertentu sehingga cubaan tertentu dilaksanakan demi memenuhi kepentingan dan agenda tertentu . "





" Individu yang memperlekeh perjuangan anggota keselamatan negara tidak layak digelar Warganegara Malaysia , negara berdaulat . "


  'KOORDINASI + PLAN MUSUH DIGAGALKAN'  

Sebenarnya , tidak perlu saya ulas lagi mengenai 'ASET SULIT' TD yang dibawa dari Semenanjung ke Sabah memandangkan sudah tersebar luas di internet . Anda juga boleh baca dengan lebih 'detail' atau lebih terperinci di laman pertahanan negara , Military of Malaysia .



Aset sulit ataupun rahsia yang dimaksudkan adalah kereta berperisai khas dari jenis CommJam 6X6 Fuch buatan JERMAN yang diklasifikasikan sebagai kenderaan EW (Electronic Warfare) berteknologi tinggi .



Apa tujuan ia dibawa ke SABAH ? Memandangkan ia sebuah kenderaan JAMMER (penyerak) dan tidak dimiliki negara lain seperti Thailand, Singapura , Indonesia dan Filipina , FUCH 6X6 ini digunakan untuk menggagalkan sebarang bentuk komunikasi tanpa wayar (Wireless) oleh pihak musuh .


Apa implikasi atau kesannya ?

1. Menurut sumber tidak rasmi , bilangan penceroboh mencecah 500 orang pada awalnya . Pucuk pemerintahan tertinggi pemberontak merancang menimbulkan huru hara di beberapa buah daerah di Sabah .

2. Unit-unit JAMMER atau COMMJAM ini 'bangkit' antara pukul 12 tengah malam sehingga 3 pagi dengan modus operandi memintas komunikasi dan mengelirukan segala macam peralatan elektronik dari pihak musuh yang bermasalah .

3. Akibatnya , SOFTWARE BERBAHASA JAWI ini berjaya menggagalkan  cubaan 'kepala-kepala' pengganas di Filipina berhubung dengan kuncu-kuncu mereka yang sudah bertapak di Sabah untuk menimbulkan kekacauan di Semporna , Sandakan , Kinabatangan , Kunak dan Tungku ( akibat masalah komunikasi ) - turut disahkan VAT 69 .

4. Sistem ini berupaya memintas komunikasi dari luar termasuk mengganggu sistem keselamatan radar , alat perhubungan dan sebagainya . Sistem penggodam berbahasa Jawi ini beroperasi pada tahap 'All Band All Mode' .



  ' JOINT OPERATION YANG AMPUH '  

OPS DAULAT yang mula dilancarkan pada 5 MAC 2013 menyaksikan kerjasama luar biasa ATM , PDRM , APMM , Kastam , Imigresen dan badan berkaitan dalam membanteras secara total ancaman musuh . Seakan - akan mengingatkan kembali pada peristiwa komunis dan gerakan Al-Maunah seketika dahulu .


UTK dari PDRM dan PASKAL (kanan)
'Joint Operation' atau Operasi Bersama diperhebatkan lagi dengan kehadiran  unit-unit elit atau khas (Special Forces) seperti GGK , 10 Briger PARA , PASKAL , PASKAU , VAT 69 , PGA , UNGERIN dan bermacam lagi .

APMM dan agensi kelautan lain memberi sokongan mengawal perimeter maritim / pesisir kawasan Timur Sabah melalui bot-bot ronda dibantu kapal - kapal perang bersaiz sederhana TLDM .



Kenderaan kembalik 4WD lengkap dengan M2
Browning.50 cal tingkatkan bisa tim peninjauan
Helikopter Super Lynx 300 milik TUDM turut berperanan melakukan rondaan pada altitud rendah di pesisir Timur Sabah dibantu helikopter PDRM , APMM malah TUDM dan TDM (PUTD) .

Combined Force Operation yang menggabungkan pelbagai agensi keselamatan menyaksikan kita bukan calang-calang negara yang mampu menggerakkan serangan ofensif secara bersama . Malah , belum pernah dilaksanakan di negara-negara lain di rantau ini dalam situasi peperangan sebenar .



Kereta perisai ACV-300 Adnan banyak membantu dalam Ops Daulat



Rondaan kapal permukaan (kiri) dan sokongan pengangkutan / tinjauan 
helikopter  Agusta A109 sedikit sebanyak melancarkan Operasi Daulat .

Penangan 50sen komando Malaysia . 50sen kerana syiling tersebut kerap
digunakan dalam latihan penembak tepat sebelum operasi dimulakan lagi


  APABILA WUJUD PIHAK MEDIA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB  


Wujud segelintir pihak media terutama akhbar tidak bertanggungjawab sama ada mengapi-apikan keadaan membangkitkan kemarahan lebih dari satu buah pihak atau melaporkan perkara yang tidak benar .

Yang pastinya , mereka ini berat sebelah . Rakyat Malaysia yang tinggi moralnya tidak mudah terpedaya mahupun 'naik angin' tidak tentu pasal .

Akhbar 'Philippine Star' misalnya melaporkan bahawa pihak berkuasa Malaysia memulakan serangan ke atas ke atas kubu pihak penceroboh pada tanggal 1 MAC 2013 yang mengorbankan 2 anggota PGA .

Kenyataan ini jelas tidak benar . Mereka yang memulakan tembakan dahulu . ( Malah mereka telah diberikan amaran supaya berundur . Editor akhbar letak otak dekat lutut ? )

'Manila Times' pula dengan tajuknya "Firepower or combat skills? Who will win the war in Sabah?"jelas mengangkat dan memartabatkan pengganas Sulu sebagai pahlawan yang hebat , tidak tertanding oleh tentera kita .




Mereka mengagung-agungkan kepakaran pengganas Sulu dalam 'guerila warfare' sehingga mencabar sekiranya segala kelengkapan perang kita dihantar belum pasti dapat menamatkan 'perang' tersebut .



Hasil seni warga tempatan 

Antara petikan dari artikel berikut :


However, the Malaysian authorities firmly believe they could get the job done with its wide range of military hardware from infantry fighting vehicles to attack helicopters and from multiple launcher rocket system to fighter jets. 




But being a member of the US Army paratrooper group myself several years back, I can personally vouch that no amount of sophisticated military hardware can abruptly end a guerrilla warfare. More often than not, the guerrilas won against the organized military. Remember Vietnam? 





Tidak cukup dengan itu , terdapat juga akhbar yang meletakkan pengganas yang merupakan pengikut Kiram III sebagai 'penghulu-penghulu' atau 'imam-imam' dari komuniti Islam Sulu .

Segelintir media-media di FILIPINA malah INDONESIA juga ( sebelum pengeboman 5 MAC ) meletakkan harapan yang tinggi dan mengharapkan berita gembira daripada pengganas Sulu untuk mendatangkan ketidakstabilan , huru-hara dan kemusnahan di negara kita .

Tanggal 5 MAC 2013 selepas OPS DAULAT dilancarkan , banyak pihak diam membisu seribu bahasa .


  GENCATAN SENJATA TIDAK DILAYAN  KERAJAAN MALAYSIA  

Sejurus markas persembunyian dibedil bertalu-talu dari udara dan digempur dari arah darat oleh pasukan keselamatan Malaysia , Kiram III seakan-akan buntu dan hilang akal setelah ramai anak buahnya mati bergelimpangan .

Justeru , ketua pengganas itu telah merayu dan meraih ehsan dan simpati dari Malaysia untuk meminta gencatan senjata dari Malaysia . Senang-senang sahaja dengan cara begitu ? Senang-senang sahaja selepas membunuh 8 orang pahlawan Malaysia dengan kejam , keji dan tidak bertamadun ?

 Elemen dengki / cemburu  dengan kejayaan yang dikecapi Malaysia selama ini yang ditunjukkan media-media Filipina dan Indonesia sebelum OPS DAULAT dilancarkan terus dipatahkan apabila ketua pengganas itu sendiri merayu meraih simpati Malaysia .



Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak , Perdana Menteri Malaysia :

" Penceroboh perlu serah senjata tanpa syarat ! Anda (pengganas) sedang berhadapan dengan negara berdaulat . "




  SEGELINTIR PIHAK PERLU UBAH MENTALITI  


Jika tinjauan kasar dibuat di laman-laman sosial , forum dan blog , ramai pihak (majoriti orang Melayu Islam) mahu pengganas - pengganas Sulu ini dibunuh . Di mana letaknya sifat perikemanusiaan yang diterapkan dalam Islam ?

Benar , mereka bertindak dahulu membunuh anggota kita . Namun , jika kita ambil langkah sama membunuh pengganas - pengganas Sulu ini ( melainkan terpaksa mempertahankan dalam pertempuran ) , apakah bezanya kita dengan mereka ?

Segelintir sahaja umat Islam di Malaysia yang berdoa konflik yang telah ditakdirkan Allah Yang Maha Esa ini dapat diselesaikan dengan segera tanpa melibatkan lebih banyak kehilangan nyawa di kedua-dua belah pihak . Walhal , terdapat rakyat Malaysia yang memperlekeh kerajaan mengapa lambat bertindak , itu ini dan sebagainya . Tindakan ini jelas tidak wajar !


  SEGELINTIR TIDAK AMBIL PEDULI APA YANG BERLAKU DI LD  



Perkara ini terjadi sendiri di institusi pendidikan di mana penulis belajar . ( Cuba kaitkan dengan artikel sebelum ini 'Generasi Muda Hari Ini Kurang Patriotik' )

Penulis menuntut di salah sebuah Sekolah Berasrama Penuh di Seremban . Saat mengetahui penceroboh Sulu mula menapakkan kaki ke Sabah , saya mengikuti secara rapat perkembangan berita itu .

Saya agak tertekan pada mulanya pasal hubungan dengan dunia luar ( melalui internet etc. ) seakan disekat dan amatlah terhad . Saya cuma mengetahui perkembangan kes tersebut melalui akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian sahaja . Hati mula rasa tidak sedap selepas 2 anggota terbunuh .

Apa yang menyedihkan , walaupun sudah beberapa hari insiden itu berlaku . Terngiang-ngiang di telinga penulis persoalan yang diutarakan rakan-rakan sebaya "Apa yang berlaku di Lahad Datu ?" ,  "Malaysia berperang ke ?" , "Lahad Datu di mana ?" , "Dah ada yang mati ke ?" ... Jelas mereka tidak peka dengan keadaan semasa .


Semangat patriotik wajar dibentuk sejak kecil
Mengharukan lagi , terdapat segelintir 'bakal modal insan' ini hanya menumpukan akhbar di bahagian belakang ( Sukan - bola sepak EPL,Liga-Liga Eropah dsb. ) tanpa mempedulikan langsung berita penting di muka hadapan . Di mana semangat patriotik anak-anak muda ini ? Di mana rasa cinta dan simpati mereka pada pejuang negara yang bermati-matian memelihara kedaulautan negara tercinta ?



Benarkah kita ketandusan anak-anak muda yang patriotik ? Implikasinya jelas buruk pada negara kelak .



Kita tidur di atas tilam yang empuk . Namun ,
anggota keselamatan kita yang bertugas ?
Akhir kata , majulah Malaysia demi agama , nusa dan bangsa . Al-Fatihah buat wira - wira negara yang terkorban .




Ahmad Hurairah Ismail
Ahmad Farhan Ruslan


Kerjasama erat , padu ATM - PDRM perlu diteruskan.
Selamat Hari Polis ke - 206 . Selamat bertugas wahai
seluruh anggota keselamatan negara . Jasamu kami
kenang hingga ke akhir hayat .

93 comments:

  1. Assalamualaikum,,^_^
    artikel ni ,,sangat menakjubkan ..semoga cita2 saudara ,,terkabul..

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam ,
    In sha Allah . Terima kasih atas sokongan saudari Nur Liyana . ^_^

    ReplyDelete
  3. superb!.. insyaAllah Malaysian General in the making

    ReplyDelete
  4. TAHNIAH atas penulisan kamu ... kamu sepatutnya jadi "budak boy" ... kenapa tak mohon masuk RMC?

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERIMA KASIH saudara . ALHAMDULILLAH
      Budak boy ? Hoho , mungkin saya kurang berminat ke sana . Alhamdulillah dapat masuk institusi yang saya idamkan di Sekolah Berasrama Penuh . ^_^

      Delete
  5. Adik, minta dibetulkan fakta artikel tu, pada 1 Mac, 2 anggota yg terkorban adalah dari Komando 69, bkn dari PGA. Bagaimanapun, syabas atas usaha adik, tatkala ramai teman seusia tak minat dgn military & security issue. "I've been there,done that." Well done! ~apeqpatriot~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALHAMDULILLAH , Terima Kasih sudi betulkan silap saya . Tegur lagi ya di lain kali , In sha Allah ^_^

      Delete
  6. haku rasa kes nie menunjukkan pada internasional,lemahnya pertahanan kite,cam mana pencoroboh mudah loboskan daratan kita?tembakan bom hornet pon meleset,mana gerun lawan?askar kite naik air asia?lawan 200 orang pon terkejung kejung kerahkan hampir 2/3 kekuatan sebenar,.....kalau la yang ceroboh tuh tentera modern negara lain?macam mana reaction kita?sume ni fail...sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1 April 2013 11:31

      Wahai Anon,sila bunuh diri sekarang sebab kamu pondan.

      Delete
    2. ambik contoh amerika,ko tengok amerika senjata dia hebatkan, tentera dia hebatkan TAPI MCM MANA DRUG KARTEL DARI MEXICO SENANG2 JE DPAT MSK AMERICA SIAP EDAR MARIJUANA KALAU NK TAHU LEBIH 10 TAHUN AMERIKA CUBA MENAHAN DRUG KARTEL NI TAPI X BERJAYA.Mana kau tahu bom hornet meleset ko tengok ke masa tu ? bom hornet tu mengguna panduan gps dan sebab itu gov gunakan misil tu untuk kira side effect.Askar kita naik air asia tu memang betul dan negara x kalahpun kalau naik air asia ..askar lagi untung ada la ...FYI kita bukan x cukup pesawat kita ada tetapi pesawat kita "charlie" di gunakan untuk mengangkut barang ..sepupu ada 3 hari tunggu dekat subang jaya berlepas ke sabah menaiki charlie tapi di batalkan atas sebab tertentu.Mana kau tahu Malaysia dai tunjukkan 2/3 kekuatan ..ko ahli Kor Risik negara ke ? perkara ni boleh di ambil kira sebagai perang psikologi dan ini juga menunjukkan bahawa keraja x mahu seinci pun tanah air kita dijajah DAN BUAT PENGATHUAN KAU MALAYSIA ADALAH SATU-SATUNYA NEGARA YG DAPAT MENUMPASKAN KOMUNIS , Sekian Terima Kasih :-)

      Delete
    3. @Anonymous1 April 2013 11:31, saya rasa petinggi Malaysia memiliki maksud mengerahkan 2/3 kekuatan militernya. bisa jadi memberi kesan bahwa Militer Malaysia tidak sedikitpun mentolerir pihak2 yg ingin mengganggu wilayah Malaysia...

      Delete
    4. wowww indon menyamar jadi malay hahaha. INTERNASIONAL! KEJUNG! LOBOS! Hahaha kami malays tak pernah guna perkataan mcm ni, aku malu kalau aku jd kamu hahahah. Membodohkan diri sndiri. Syabas.

      Delete
    5. Anonymous...Amerika yg canggih tu pun..tentra Malaysia yg bwa keluar dari kwsn Bahaya di Samolia...tntra pkistan yg gah dgn prsnjataan yg ptutnya jd backup pun cbut lri

      Delete
    6. Tentera indon bunuh rakyat aceh bukan g.a.m

      Delete
  7. Anonymous1 April 2013 11:31,

    Cakap memang senang, mengkritik memang mudah ...

    Nampak sangat kamu dangkal dan bebal tanpa merujuk kepada fakta yang ada. Kamu ingat mudah menentang pejuang-pejuang berketurunan moro dan sulu ini?

    Kenapa kamu tidak tanyakan kepada tentera Sepanyol, Amerika dan Philipina yang GAGAL MENENTANG DAN MENUNDUKKAN pejuang-pejuang Moro dan Sulu ini?

    Nampak sangat kenyataan "askar kita naik air asia" adalah berdasarkan kenyataan pemimpin pembangkang. Itulah, diberi akal, tapi tidak digunakan, cuma pandai mengulangi kenyataan bodoh orang politik.

    Dan pernahkah kamu menjejakkan kaki ke kawasan Lahad Datu di mana medan pentempuran berlaku? Rasanya kamu sama seperti dengan pemimpin idola kamu, cakap banyak tetapi tidak pernah mahu menjenguk anggota keselamatan yang bersabung nyawa di sana.

    KESIMPULANNYA, KAMU ITU SEBENARNYA TOTALLY A FAILURE .... TAJAMKAN ILMU TENTANG KETENTERAAN ... MALULAH DENGAN PENULIS BLOG YANG MASIH MUDA TAPI MAMPU MENULIS BANYAK PERKARA YANG KAMU TIDAK KETAHUI ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. woi baca ini wikipedia korang cakap amerika kalah teruk

      According to the Vietnamese government, there were 1,100,000 North Vietnamese Army and Viet Cong military personnel deaths during the Vietnam War (including the missing).

      http://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_War_casualties

      Delete
    2. Memang kalah teruk pun 35000 org tentera amerika mampus dgn bersenjata canggih tentera vietcong senjatanya minima sahaja

      Delete
  8. Mr Failure,

    Untuk menjelaskan tentang "kebodohan" kamu tentang pergerakan tentera menggunakan Air Asia, sila rujuk pautan ini :

    http://blogserius.blogspot.com/2013/03/serius-komik-kenapa-angkatan-tentera.html

    Diharap kamu dapat sedikit pencerahan.

    ReplyDelete
  9. Anonymous1 April 2013 11:31,

    Tolong rujuk pautan ini :

    http://tausugglobal.blogspot.com/2008/09/8-perang-moro-dalam-sejarah.html

    Belajarlah tentang Bangsa Tausug atau Moro dan Kesultanan Sulu dahulu sebelum memberi komen yang bukan sahaja kelihatan bodoh, tetapi turut membuktikan kebodohan anda.

    Belajar juga tentang taktik peperangan dari pelbagai buku yang ada. Jangan memalukan diri anda di sini disebabkan blog ini turut dikunjungi oleh pakar-pakar dalam bidang ketenteraan.

    ReplyDelete
  10. pakar sangat lah...pla navy masuk cabar lautan msia jarak dekat 80km pon tak de tldm berani hadang,mana sukhoi mkm?mana hornet?tu cabaran sebenar amphibius vesel china sudah masuk,apa boleh buat tldm?kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous3 April 2013 10:54

      Anon,sila bunuh diri sekarang sebab kamu pondan.

      Delete
    2. Pakar sangat lah. Siapa kata TLDM tak berani? Walaupun semua perhatian ditumpukan kepada Lahad datu, TLDM masih mampu menhantar aset perangnya ke James Shoal. TLDM Kelas Kedah dah track PLA amphibious ships, 'shadowing' them. Mana tahu yang kapal selam Kelas Perdana Menteri time tu ada kat Kota Kinabalu turut 'shadowing' jugak.

      Kau jangan ingat ATM ni lemah sangat, ko tu yang lemah, Commander Keyboard Warrior.

      Delete
  11. Wahai Anonymous 3 April 2013 10:54,

    Terlebih dahulu, aku perlulah menegur kau kerana aku percaya sumber berita kau mungkin datangnya blog-blog politik yang memetik terus dari agensi berita luar negara. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, janganlah kau telan bulat-bulat apa yang kau baca serta baca apa yang kamu suka sahaja. baru baca satu artikel, dah rasa macam pandai sangat.

    Aku tahu kau cuba kaitkan tentang pergerakan Tentera Laut China di James Shoal, yang terletak di dalam Kepulauan Spratly. Untuk pengetahuan kau, sebenarnya tiada ISU PENCEROBOHAN SEMPADAN yang berlaku apabila Tentera Laut China melakukan operasi mereka di situ. Begini aje, aku andaikan mungkin kau tak tahu apa yang sedang berlaku di gugusan kepulauan Spratly sekarang dan perlulah aku jelaskan pada kau yang kelihatan macam orang bingung aje aku tengok.

    Semenjak dari tahun 80an lagi, China amat berminat dengan kawasan itu dan pada tahun 2010, China sudah pun 'menandakan' pendudukan mereka di James Shoal ini dengan meletakkan satu "sovereignty stele" di kawasan itu. James Shoal ini bukanlah dalam bentuk pulau, cuma kawasan beting laut yang cetek sahaja dan ini cuma merupakan salah satu kawasan yang dituntut oleh China di dalam kawasan di "Exclusive Economic Zone" (EEZ) mereka yang sekarang ini dituntutkan juga oleh negara-negara lain termasuk Malaysia. Oh ya ... berapa besar kepulauan Spratly ini, bro? Ada lebih dari 750 elemen yang terdiri dari terumbu, pulau pasir, permukaan batu laut, "atoll", "key" dan pulau-pulau di dalam kawasan EEZ ini! Dan tiada sekatan dan halangan untuk mana-mana negara untuk keluar masuk ke kepulauan ini dan sudah lebih 40 pulau-pulau yang didiami oleh tentera negara-negara tersebut.


    Territorial Sea - the sovereignty of a coastal state extends beyond its land territory and internal waters to an adjacent belt of sea, described as the territorial sea in the UNCLOS (Part II); this sovereignty extends to the air space over the territorial sea as well as its underlying seabed and subsoil; every state has the right to establish the breadth of its territorial sea up to a limit not exceeding 12 nautical miles; the normal baseline for measuring the breadth of the territorial sea is the mean low-water line along the coast as marked on large-scale charts officially recognized by the coastal state; the UNCLOS describes specific rules for archipelagic states.

    Exclusive Economic Zone (EEZ) - the UNCLOS (Part V) defines the EEZ as a zone beyond and adjacent to the territorial sea in which a coastal state has: sovereign rights for the purpose of exploring and exploiting, conserving and managing the natural resources, whether living or non-living, of the waters superjacent to the seabed and of the seabed and its subsoil, and with regard to other activities for the economic exploitation and exploration of the zone, such as the production of energy from the water, currents, and winds; jurisdiction with regard to the establishment and use of artificial islands, installations, and structures; marine scientific research; the protection and preservation of the marine environment; the outer limit of the exclusive economic zone shall not exceed 200 nautical miles from the baselines from which the breadth of the territorial sea is measured.

    Jadi, perlu ke TLDM dan TUDM hantar kapal dan pesawat untuk MENGHADANG kapal-kapal Tentera Laut China yang membuat operasi rondaan di James Shoal yang di dalam kawasan "Exclusive Economic Zone" mereka?

    OK ... aku biarkan kau gunakan akal kau untuk jawab persoalan di atas. Kena fikirkan juga tentang implikasi jika TUDM dan TLDM kita MEMULAKAN SERANGAN. Setahu aku, kekuatan Tentera China ini kedua terbesar di dunia sekarang.

    p/s : aku suka dengan "kih!kih!" kau tu .. nampak sangat macam orang yg malas berfikir, bro ...

    NO HARD FEELING

    ReplyDelete
  12. sedih apabila ada rakyat malaysia yang berperangai seperti anonymous 10:54 yang hanya pandai memperlekehkan pasukan keselamatan negara tanpa sedikit pn menunjukkan penghargaan kepada perwira2 yang sanggup menggadai nyawa di perbatasan dan medan peperangan...jangan la terlalu taksub dengan politik sampai isu keselamatan negara pun diperjudikan....mengenai isu vessel china,mohon anonymous 10:54 tingkatkan pembacaan mengenai tuntutan kepulauan spratly di antara china dan negara2 asean supaya boleh mengemukan hujah yang lebih matang dan bukan setakat "mana sukhoi?mana hornett?mana TLDM?kih kih"...nampak sngt anon 10:54 jenis yang x faham undang2 antarabangsa dan hubungan diplomatik...dulu saya tertanya2 kenapa empayar melaka yang gah di nusantara satu ketika dahulu boleh tersungkur dengan mudah...mungkin zaman tuh pn da ada insan seperti anon 10:54 nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonyamous yg tu babi ibunya bapa anjingnya😂😂😂

      Delete
  13. haku macam dengar je,...cam mana nasib keselamatan rakyat ni?80 km masuk wilayah msia tak?tak perlu belit lidah,tak show of power kah hadang navy cina kat james shoal tu?apa takot kat ribu riban jet+kapal perang cina?kalau alasan memang kekuatan tak sepadan tak pe lah,tak perlu gebang sinan sinun macam kite ni power sangat

    ReplyDelete
  14. macam so fishy....ada hubungan tak?..sulu ceroboh sabah,and then pla navy masuk laut msia,..saat sama,tni al indon ada 9 kapal perang dekat tawau dan ambalat....mau serang bersama kah?cina ngan indon main mata kah?diorang kan join industri rudal bersama..ada kaitan tak kejadian ni

    ReplyDelete
  15. kalau keselamatan rakyat macam ni,baik kitorang pindah planet marikh,tu la kalau bertahun2 kena brainwash part...tuttttttt,otak melayu macam fail,apapon hangguk2 dan kena kencing je....sikit2 kes terpencil...songlap rasuah je lebih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kitorang ???? ko sorang jela pindah marikh tu..pegi jela... cakap banyak.... komen mamcam budak baru sunat je.....

      Delete
    2. Elok lh kmu pindah ke burma kihkih

      Delete
  16. kes james shoal,kite ada kemungkinan menang tak lawan kekuatan kuasa militery ke2 dunia ni?atau kite nie harus kibar bendera putih?

    ReplyDelete
  17. Selepas 10 april perang korea kemungkinan besar tidak boleh dielakkan,korea utara yg dipimpin diktator muda seperti sudah hilang sabar dgn tekanan antarabangsa dan campurtangan amerika di Semenanjung korea.Sekiranya perang tercetus kesannya kpd dunia keseluruhan juga sangat buruk namun banyak perkara,strategi,kelengkapan teknologi persenjataan terkini dan banyak lagi yang boleh khusususnya Angkatan keselamatan kita pelajari..

    ReplyDelete
  18. apala merapu sesangat,kes james shoal,nyata kite ni sangat lemah,kena belasah navy cina dalam 1 jam,kita akan pindah kat planet marikh.....apa lah sangat militery kita dimegahkan sangat kat blog?kalau reliti sebenar macam hazab...fail fail

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita lemah??? ko tu yg merapu byk baca blog lain yg tahpape.... USA yg so claim power sgt tu pun kena ceroboh bodo je dgn pendatang mexico kat border tu..... xtau realiti jgn cakap le...

      Delete
    2. Anonymous 13 April 2013 14:33
      -Bukan nak bermegah,ni sebagai tanda sokongan kepada anggota keselamatan kita.Kamu ni alien ke sampai nak cabut lari ke Marikh?Oh ya,kamu Anon pengecut memang la lari dulu.

      Delete
  19. Fakta mengenai Malaysia

    1. Ramai yang ingin menjadi Pak Yet PRC
    2. Malaysia mempunyai pemimpin yang berjiwa kecil, penakut dan kurang bijak
    3. Menteri Malaysia kurang bijak membeli senjata
    4. Silo mentaliti di kalangan pemimpin negara-negara Asia Tenggara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakta???? tu bukan fakta... itu pendapat bodoh ko sorang aje... da pnah masuk kem????

      Delete
    2. Ko kena korek lubang jubur kau tu dalam lagi. Tak tahu apa-apa pasal ATM. Setakat luaran tu baik tak payah.

      Tahu tak ada 'benda' kat Sabah?

      Delete
    3. Apabila babi berbicara😂😂😂🐷🐷

      Delete
  20. Artikel yang bagus syabas...saudara tolong buat artikel mengenai UAV buatan malaysia boleh x???

    ReplyDelete
    Replies
    1. uav malaysia?buatan lokal?....alang2 nak buat hitech..wat vita berapi pon kita ni fail,cuba jujur dalam hati,kalau tak dapat buat...sudah,buatan juru tera luar pon nak cakap buatan tempatan..cam mana msia nak maju?kalau sifat ni tak hilang
      ''salam dari sahpaskal''

      Delete
    2. Anonymous Melayu Bebal 16 April 2013 13:02

      uav malaysia?buatan lokal?....alang2 nak buat hitech..wat vita berapi pon kita ni fail,cuba jujur dalam hati,kalau tak dapat buat...sudah,buatan juru tera luar pon nak cakap buatan tempatan..cam mana msia nak maju?kalau sifat ni tak hilang
      ''salam dari sahpaskal palsu''

      Delete
    3. Vita Berapi tak fail. Nak tahu kenapa design hodoh nak mampus?

      1. Kita masih muda dalam pembuatan senjata api. We made from scratch. Kalau ko nak bandingkan dengan Pindad variant, dia ade base (m-16 ad such)

      2. LP06, kenapa hodoh bebenor? Hodoh tak semestinya lemah dan cantik tak semestinya kuat. Like BM21, they can fuck your days off if they get it right. Depan LP06 rendah sebab ada recoil bila tembak so kiranya itu nak kurangkan recoil. Tempat scope tinggi sebab time aiming, dia align dengan mata plus boleh attach pelbagai jenis.

      3. Macam mana nak maju kalau asyik kutuk dan mulut berbau sampah?

      Delete
  21. artikel meramput. vietnam dan indonesia sudah biasa melaksanakan joint operasi. saat menyerang timor timur. menyerang belanda di papua.
    nampak benar kelemahan malaysia dalam sistem operasi. menghadapi 200 orang harus mengerahkan 2/3 kekuatan. bagaimana bisa 200 orang bersenajata bisa masuk ke malaysia. bagaiaman klo itu tentara modern???ini fakta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous16 April 2013 09:17

      Indonesial meramput.Timor Leste dan indonesia sudah biasa melaksanakan joint operasi pelacuran.saat menyerang timor timur,menyerang rakyat sendiri di papua.
      nampak benar kelemahan Indonesial dalam sistem operasi. menghadapi buluh runcing saja harus mengerahkan 2/3 kekuatan. bagaimana bisa 200 buluh runcing bersenajata bisa jadi rakyat Indonesial. bagaiaman klo itu tentara Indonesial???ini fakta dari otak Indonesial.

      Delete
    2. Tu ha tanpa najis indon(tni) berapa bnyk sudah mati di papua

      Delete
  22. korang citer kehhulu ke hilir...sah kasus james shoal,nampak militery kita ni pondan...finish

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous 16 April 2013 12:57

      korang citer kehhulu ke hilir...sah kasus james shoal,nampak TNI ni pondan...finish

      Delete
    2. udah2 le kamu dok menyamar rakyat malaysia @ local citizen. Ko ni baru dpt IC Biru ke Gunting Dalam Lipatan? Ko ingat kitaorg or kami org ni bangang dan bodoh nk serah leher bagi geng2 TNI ko yg ko ckp power mcm Gaban tu utk kena sembelih. Jgn jadi ayam jantan berkokok nyaring tp ekor bergelumang taik... cam ko la -> Anonymous16 April 2013 12:57

      Delete
  23. cam komen dr indon jer bunyiknye
    indon joint force?
    bergaduh sampai askar bunuh polisi di sumatera kok gampang mau joint force?
    U.S yg moden tu pun org mexico senang ceroboh, klu yg datang tu askar senang kami tembak macam konfrantasi 1963.
    Lagipun kami Islam x mudh menumpahkan darah saudara sendiri kecuali terpaksa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang datang adalah sekumpulan pengganas bersenjata. nah sekarang ada askar china datang di james shoal jarak 80 km dari daratan. beranikah menembak. ??? klo tentara lemah jujurlah tak usah merasa hebat di blog.

      Delete
    2. Anonymous 16 April 2013 23:18

      Yang datang adalah sekumpulan pengganas bersenjata buluh runcing. nah sekarang ada askar china datang di papua jarak 80 km dari daratan. beranikah menembak. ??? klo TNI lemah jujurlah tak usah merasa hebat di blog.Gue juga lari dulu,enggak usah lawan.

      Delete
    3. -> Anonymous16 April 2013 12:57 - yg ko ni dengki sgt ngan Malaysia ni pehal? Ko ni keturunan kominis cina indon yg lum hbis dibunuh tu ke?

      Delete
    4. haku terfikir pulak,kes james shoal ni askar kita tak da tulur ka nak lawan?

      Delete
    5. Haku pun terfikir jugak,anon 18 April 2013 12:43 ni tak da tulur ka nk tunjuk muka?
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      tak da tulur
      anon tak da tulur

      Delete
    6. plagiat .........
      dunia memperkekeh malaysia... 80 km...............

      Delete
  24. Stupid Malaysian Army.

    See this link : 300 civilian, only some of them carrying light arms.
    Versus, FULL MALAYSIAN POWER, from Airforce, Navy to Special Forces.

    What the fuck man...!

    Just send 100 special troops there.
    What for, all the bombing from air forces, clearly showing weak army, and stupid general.

    No wonder, look and hear the national anthem, Negaraku..ku...ku...ku.
    What kind of soldiers while listening to the song will become stronge, brave and heroic hahaha
    Pussy song

    ReplyDelete
  25. http://www.merdeka.com/dunia/ini-armada-tempur-militer-malaysia-menghadapi-penyusup-sulu.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. I saw ur comment at the military of malaysia blog and can't stop laughing at your stupidity....The same comment that u post makes me think u are really indogs scumbag who like to go to malaysian blogs and insult the Malaysian Armed Forces..
      then again I might as well post the same reply to your comment..
      Here it goes--->
      Slowpoke.
      First things first, this isn’t about equal fight, this is about saving our own country from those assholes. Light arms? Let me give you an example, in Bakara Market, the Somali’s are equipped with AK’s which considered of light arms and yet none of the US troops managed to defeat them? Even with all their high tech vs low tech Somali’s. Listen up and try to listen with that thick skulls of yours, this is a guerilla warfare, quite different from urban warfare. There are snipers hiding, there are traps, there are tons of place to ambush or be ambushed. Let me ask you one thing General McKeyboard, if you went into a tight place, bringing a dozen of fully equipped troops with you, would you rather go inside a tank/apc or just by walking and wait for a sniper to headshot you? This is REAL LIFE not a simulator, not Call of Duty, not Battlefield. Malaysian forest is thick, dense, full of wildlife, it’s a jungle, a living jungle that ‘eats’ you. Why shouldn’t we use air bombing? In a war with the Taliban, US forces use carpet bombing against just a DOZEN Taliban. Why can’t you say US is a pussy cunt coward? Why? Cause you looked down on Malaysia, that’s why. I don’t dare to question my army PROTECTING and SERVING our country, day and night, they don’t sleep on comfy bed like you but they make sure that you do. But you sir are truely a keyboard warrior, knows how to critique, knows how to troll, without even moving your smell ass from your chair. You aren’t clearly the warfare genius type, you’re not even worth it to discuss about military, you don’t respect, you are not loyal. By the way, the pussy one is you, smelly and bluewaffle. Only thirst for blood, not peace negotiations, only want sorrow and despair, not happiness and laughter, only want tears and sadness, not smile and harmony. Look at Syria, look at Palestine, look at Afghanistan, those are REAL war but you’re not there to feel how it feels like having bullets and bombs flying over your head. Why won’t bullets and bombs flying over your head? Because of the army that you do not respect, that you critique all the time, that you’re being an asshole to. Shut up or just GTFO.

      Delete
    2. bodohnya muhh akmal.
      tentara amerika dinegeri somalia. negeri orang.sehingga banyak perlawanan dari rakyat setempat.
      ini atm dinegeri sendiri mengepung sipil bersenjata dari negeri seberang yang tidak tahu medan peperangan dan sudah terkepung disebuah kampung masih nampak lemahnya.
      sana blajar dulu menyusu ibumu.

      Delete
  26. teruskanlah perjuangan demi mengangkat martabat islam dan bangsa melayu kita

    ReplyDelete
  27. Assalammualaikum wbt,

    TAHNIAH kepada ATM dan PDRm yang telah sapu bersih, hancur lumatkan pengganas Sulu (orang Sulu yang baik, takde masalah...nak jadi jutawan pun boleh...x percaya Tanya wak Indon yang rajin buat rumah kat Malaysia)
    Tahniah juga kepada penulis blogger yang masih muda tetapi Berjaya menyemai semangat patriotic menerusi penulisan dan analisa dari pelbagai sumber. Abaikan komen yang tak setaraf orang yang berilmu. Kita orang berilmu.

    ReplyDelete
  28. COMMJAMM "BAHASA JAWI" 'bangkit' pada pukul "12.00mlm -3.00PAGI"....

    pertama syukur padaNya serta tabik hormat pada pejuang2 tanah air dan yang syahid..

    yang paling tak boleh tahan "bahasa jawi" tu...dengan "12mlm-3pagi"..perghhh!!
    ni bukan barang main2...kedua2nya mengandungi makna yang sangat halus dan rahsia bagi yang ahli..

    syukur alhamdulillah..

    ReplyDelete
  29. Kepada kerajaan malaysia percepatknlah langkah2 anda memperuntukan sebilangan helikopter penyerang..kerana dgn adanye aset sebegitu bisa memberi kelebihan kpd tentera darat jika berlaku lg insiden seperti lahad datu pd msa depan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf tak de wang...kerajaan kite nak bangkrap,hutang cecah 54 peratus pulak,,mimpi je la ...kalau nak bersaing senjata ngan singapork or indon

      Delete
  30. wakakakakakakak3....nampak sgt la Anonymous18 April 2013 12:43 orang indon......ada hati menyamar sebagai rakyat malaysia padahal indon.......indon2....wahahahahahahahahah3..lawak2...nk bercakap loghat malaysia tapi sebut tak betul...kih3...

    ReplyDelete
  31. Anonymous 30 May 2013
    03:30 NDA MKIN LCU PUN!!!!!!!knapa la klo urang indon menyokong malaysia?!!!!da UTAK NDA DI GUNA BTULX2!!!!PALUI!!!!!!!

    ReplyDelete
  32. Pertama kali membaca di dalam blog, saya menjangkakan ianya datang dari seorang anggota tentera yang mempunyai pengetahuan aset ketenteraan negara. Tahnaih saudara, teruskan artikel2 seperti ini dan sesungguhnya negara memerlukan ramai anak muda bersifat patriotik seperti kamu. Jangan kamu layan anjing2 pengkhianat memberhentikan kamu terus menulis, buat pahlawan2 kita di dalam blog ini dan di luar sana, kita gembleng tenaga mempertahankan negara tercinta...buat musuh dan penderhaka, seinci kaki mu menapak masuk ke tanah berdaulat ini, tiada jalan keluar selain MATI. Jangan di bangunkan harimau yang sedang lena sekali ia terjaga pasti MENGAUM ia di sana.

    ReplyDelete
  33. Weak tactics and strategy shown by malaysian army

    ReplyDelete
    Replies
    1. so are u saying the American also weakin their tactics??? cuz all the tactic that we done are base by their tactic in Afghanistan.... carpet bombing& over whelming forces.. those tactic are the efficient tactic in war against guerrillas.... btw help ur self by jump of from 13 store building...

      Delete
  34. giler babun,indon beli apache guardian tercanggih+ nak tambah 10 submarine from rusia,....kapal selam kita nie tak tambahpon,enjin je hilang tak leh selam

    ReplyDelete
    Replies
    1. comment dari budak tak sekolah

      Delete
    2. Tau sngt ko org Indon...buat apa beli bnyk2 klau ekonomi negara pon still rendah?ko ingat sikit org Indon yg dtg Malaysia cari rezeki..

      Delete
    3. Tau sngt ko org Indon...buat apa beli bnyk2 klau ekonomi negara pon still rendah?ko ingat sikit org Indon yg dtg Malaysia cari rezeki..

      Delete
  35. Well aku cuma ada doubt tentang statement CONNJAMMED kenapa pukul 12 hingga pukul 3 pagi sepatutnya pengawasan 24 jam apakah penganas berhubung hanya pada waktu itu? Pembabitan AMERIKA?Lucu..Amerika sendiri tahu bahawa Malaysia adalah legasi British...dan Biritsh secara terbuka membuat pengumuman perkara membabitkan Malaysia maka British back policy akan diaktifkan. Membandingkan Amerika di Vietnam adalah pembandigan Dungu media INDON dan Pinoy...kempen Amerika di Veitnam GAGAL kerana tidak mendapat sokongan rakyat Vietnam sendiri dan juga tentangan dari rakyat Amerika sendiri. Amerika mengundurkan tenteranya di Vietnam akibat desakan politik dalaman Amerika dan perang Vietnam lbh kpd perang antara 2 ideologi iaitu demokrasi dan komunis. Indon gagal di dua kempen besar iaitu kempen di ACHEH ..INDON mengerahkan kekuatan udara spt BAE HAWK DAN F-16 sehingga INDON dikenakan sekatan senjata manakala berbeda Malaysia mengunakan kekuatan udara tidak dibantah oleh UK dan US kerana mereka melobi utk jual senjata pada Malaysia. Filipina masih gagal dalam kempen mereka di Mindanao...pemberontak Sulu tidak mendapat sokongan rakyat SABAH itu key kejayaan operasi ini..kempen di Lahad Datu lbh kpd show off power oleh Malysia kpd negara jiran yg berminat utk mencampuri urusan MALAYSIA ...Indon dan Filipina juga tak kan masuk campur secara terbuka kerana BRITISH BACK POLICY akan di reactivate kan jika perlu apatah lg berhadapan dgn British bererti berhadapan dgn NATO dan juga FPDA ..risiko terlalu tinggi utk itu..jika Indon masuk campur maka sekatan eknomi and sekatan senjata akan dikenakan pasti INDON tak mau ambil risiko.. jika INDON bergantung pada peralatan Russia...bila ekonomi RUSSIA-MALAYSIA lbh berharga bagi Russia kerana kuasa membeli Malaysia..pasti Russia kata We not involve pity INDON

    ReplyDelete
    Replies
    1. what.... karna brititish back policy, nato dan fpda... katamu Indonesia gak berani.. kok kapal perang Malaysia lari di Ambalat diusir kapal perang Indonesia

      Delete
    2. ble masa mundur?? saat itu kami sudah menerbang kan pesawat hornet dri Labuan hya tinggal tunggu indon lepaskn first shot.... tpi indon ngak pernah brani.... dasar kami yg hanya akan menyerng apabila di serang sahaja yang menyelamatkn indon dri mati di ambalatt....

      Delete
    3. kau hanya berani bicra seperti itu . selalu mencari alasan jalan keluar ... yg bner malaysia ingin mengammbil ambalat tanpa di ketahui indonesia., tetapi selalu gagal karna stiap ada patroli indo malaysia malah mundur.... MENGAPA MUNDUR ? KATANYA MAU NGAMBIL AMBALAT ?

      Delete
  36. Stupid Indon army and Philippine army
    Indon army also deployed a full strength military against the ACHEH separatist and East Timor Separatist. The facts is INDON failed in the ACHEH campaigned. Why Indon were sanction by the international community in past time? Indon were sanction by the UK and US to have military equipment because the campaigned in ACHEH and East Timor. The scenario in LD is different. LD were intruded by the foreign separatist but in ACHEH and East Timor their peoples itself want to separate from INDON that's the different. Indon deployed F-16 and BAE HAWK in that campaigned and other heavy weapons to against the Acheh separatist and East Timor separatist for years and same to Pinoy in Mindanao campaigned but both of them FAIL....FAIL. Malaysia success in the campaign against the communist and the first nation in the SEA made it. The purpose of the air strike and huge of military numbers involving in the operation of LD is just show off power to Indon and Philippine that's we are serious to defend SABAH at any consequences and no doubt Malaysia is firm to protect their soil and no compromise for it. After series and numerous of talks and negotiations were done by Malaysia govt but seems like the terrorist demand the ending with bloodshed and Malaysia need to fulfill the demand as mentioned by the intruders " We will fight until last man stand" and also their claimed that hundreds of them already been in SABAH and thousands awaiting to cross over the Sulu sea for support theirs brothers in SABAH. What was this? That mean you declare war against MALAYSIA not to SABAH. The price is very high for it. The thousands of troop were send to SABAH not for 300 hundreds of intruders but to prepare any consequences or any unseen threats either from Indonesia or Philippine, Can we believe with 300 intruders against the Malaysia? No its not make sense must someone big behind them either Indonesia or Philippine. History told it that Indonesia with their big dreams and everyone know that Indonesia still had interest to have SABAH as part of their territory and Philippine too. Even news from Philippine reported that one of Philippine senator open mentioned that Philippine govt shall offer the small size military assistant to support the JAMALUL KIRAM if his attention to bring SABAH as new Philippine territory. So Malaysia 'll not compromise in this matter. Obviously UK also will not allow this happen this is about the UK pride.

    ReplyDelete
  37. The LD incidents give Malaysia an advantage to set up and re setup the military strength in east SABAH especially.This issue were used as an excuses for Malaysia to added the military strength at East Malaysia. As we know Malaysia having some tension at AMBALAT and some other issues in Spratly. LD incident were used to increase the military hardware and others sophisticated equipment for Malaysia with the logic reason. Of cause Malaysia need to increase the numbers war ship at the area for the reason to strengthen the sea borders control. When Malaysia can show to their neighbors that we really own the Paveway and Maverick?LD give us opportunity to show it that our F-18D with that kind of weapons and its ready to use at anytime as our enemy wish it. When to show that our BAE HAWK is ready and its already proof it that HAWK owned by Malaysia is ready to war at anytime. The LD incidents also to proof that F-18D is working and its work as we expect. So this issue also were used by the govt to show to the Malaysian that's is why we need the high tech and sophisticated aircraft like F-18D the good reason for the campaign of MIG-29 replacement program probably the US Boeing Super Hornet had high chances to win the contract due to F-18D work very well in LD and British made Euro Fighter Typhoon also will in list. Malaysia govt may need to buy both aircraft for the politic good. US and UK not imposed the sanction on Malaysia even that Malaysia is over applied the military strength against the 300 intruders like what Indonesia done to Acheh separatist and East Timor separatist. So probably we will see F-18E/F and Eurofighter Typhoon will come to RMAF inventory. Its may small number for both aircraft but it is significant to cover the Malaysia sky with the deadly combination between SU-30MKM, F-18E/F, Eurofighter Typhoon and BAE HAWK. These combination resulted the RMAF is most complicated air force in this region.

    ReplyDelete
  38. D recent budget cud hv dampen to many who wish for new armaments n increase military hardware..well d way i see it..strenghtenin'border ,improving army personel welfare and focusing Navy ships build up and AV8 APC..is the continous investment..even US military still havent enuf n satisfied with all of their current weaponary and procurement,,..proven strategies n tactical cn only said once executed n result shown..losing n winning is equally done..for sure and clear..political manuvre is imminent n necessary..wat satisfaction r we desire for? More dead bodies? Hw protective can it be?our ownself can be so destructable..so Malaysia..do what u must..nt d winning d flag..but to stay stay safe and peace sound..

    ReplyDelete
  39. jgn layan anon2 yg bebal otak lembab. tak da ilmu dlm bidang military ni. paling bebal pasal transport guna airasia tu. derrr US army pun guna pesawat awam nak transport army p iraq, afganistan. Susah layan budak2 bodoh

    ReplyDelete
  40. ye ke guna air asia?macam so fishi...tak de minyak ke hercules kita?tak de tayar ke cn 235 kita?or enjin hercules kita nie hilang?kena songlap?....kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh bin ebal puya indon.... Negara macam usa, aussie& uk pn guna komrsial flight klau nk deploy tentera... boleh je guna Hercules... tpi lbih baek guna kn Hercules utk angkut senjata& airasia utk personal.... ikot situasi la indon.... klau airport komersial masih dlm kawalan baek gunakan komersial flight jimat msa... xprlu buang duit utk miyak.... lgy pn air asia yg tawarkn khidmt utk bwak anggota gun pesawat deorang.... tu kebaikkan Malaysia... semua pihak sanggup berkorban utk Negara... bukan mcm indon guna peralatan perang utk bom rakyatsndri.... garudadaku wahai indog kurap...

      Delete
  41. Artikel yang menarik... bisa di jadikan pembelajaran bersama, bahwa kedaulatan negara diatas segala galanya. Silakan mampir blog saya. Russiaarms.blogspot.com .terimakasih tuan penulis

    ReplyDelete
  42. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us:(greenlightcapitalcorporation@gmail.com)


    Application Form:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us:(greenlightcapitalcorporation@gmail.com)

    ReplyDelete
  43. Semangat patriotik makin berkurangan...

    ReplyDelete
  44. Pada fikiran saya kenapa negara jiran dan negsra luar diam membisu apabila Malaysia melancarkan air strike dn tidak mahu campur urusan Lahad Datu.? Ini kerana Menteri Pertahanan melawat Malaysia dan juga statement dari London. UK memberi amaran urusan Lahad Datu adalah urusan dalaman Malaysia jika Malaysia gagal maka British back policy is active ...negara mana di rantau ini mahu kepala NATO datang semula? UK adalah ketua NATO... dan MALAYSIA adalah sekutu UK iaitu dalam komanwel.....dan amaran ini dikeluarkan oleh London even US tidak mengutuk serangan yg dianggap melampau oleh Malaysia ini kerana amaran itu dikeluarkan dari UK yg sekutu US...lihatlah apa yg berlaku bila Tentera Indonesia menyerang ACHEH dgn Hawk dan F16 mereka didakwa dgn mencabul hak asasi manusia..dan mereka dikenakan sekatan senjata...tp bila Malaysia melakukan serangan udara dan disokong oleh UK tiada yg bersuara....malah UK secara terbuka menawarkan Malaysia secara terbuka bantuan senjata jika Malaysia memerlukannya...tapi Malaysia membalas kami blh selesaikan ini .

    ReplyDelete
  45. 300 orang penyusup dari filipina mampu masuk ke malaysia tanpa terdeteksi, bukti malaysia lemah dalam intelejen, kasus lahad datu adalah test case bagi pemerintah malaysia, strategi, waktu reaksi, pola pergelaran pasukan dan logistik serta jenis persenjataan yang digunakan malaysia sudah dicatat dengan baik oleh intelijen asing termasuk intelijen indonesia, karena perang di Sabah ini adalah perang pertama militer Malaysia dalam menghadapi perang gerilya yang akan berlangsung bertahun-tahun. Menarik sekali mengamati kemampuan perang militer Malaysia tanpa dukungan Inggris, Australia dan Singapura.

    ReplyDelete
  46. Wikileaks, ngo malaysia, soros dah dedahkan.....now it all make sense in 2016...memang ada plan nak menghuru harakan negara kesayangan kita.

    ReplyDelete